szukanie zaawansowane
 [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
Offline
PostNapisane: 19 wrz 2004, o 16:14 
Użytkownik

Posty: 4
jak rozróżnic wariacje bez powtórzen od kombinacji??
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 19 wrz 2004, o 17:04 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 800
Lokalizacja: W-U
wariacja bez powtorzen jest to ciag k-elementowy, w ktorym kazdej liczbie 1, 2, ..., k odpowiada jeden z n danych przedmiotow. Tych wszystkich rozmieszczen jest
V(k,n) = n!/(n-k)!
Permutacja jest to [/b]jest to ciag k-elementowy, w ktorym kazdej liczbie 1, 2, ..., k odpowiada jeden z k danych przedmiotow. Czyli taka wariacja, gdzie k = n, Ustawiamy tylko dane nam k elementow w okreslonym porzadku. Permutacji ciagu jest P(k)=k!

kombinacja natomiast jest to podzbior k-elementowy zbioru n-elementowego. Oczywiste jest, ze jesli mamy podzbior k-elementowy, to po ustawieniu go w ciag (na jeden z k! sposobow), bedziemy mieli jedna z wariacji, prawda? Czyli wszystkie wariacje bez powtorzen z n elementow po k uzyskamy biorac po kolei wszystkie kombinacje z n po k i wszyskie po kolei (dla kazdej kombinacji) permutacje
Zatem liczba kombinacji
(n PO k)= V(k,n)/P(k) = {znany wzor newtona} n!/(k!*(n-k!))

Czyli podzbior --> kombinacja, a ciag --> wariacja
Góra
Offline
PostNapisane: 19 wrz 2004, o 20:36 
Użytkownik

Posty: 4
ale mi potrzeba wytłumaczenia na "chłopski rozum" a nie definicje.... :(
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 19 wrz 2004, o 20:40 
Gość Specjalny

Posty: 507
Lokalizacja: ???
pnl5 napisał(a):
ale mi potrzeba wytłumaczenia na "chłopski rozum" a nie definicje.... :(


W przypadku kombinacji nie jest wazna kolejnosc elementow (w wariacji bez powtorzen - jest wazna).

Pozdrawiam, GNicz
Góra
Offline
PostNapisane: 19 wrz 2004, o 20:45 
Użytkownik

Posty: 4
a z powtórzeniami to jak??
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 19 wrz 2004, o 20:48 
Gość Specjalny

Posty: 507
Lokalizacja: ???
pnl5 napisał(a):
a z powtórzeniami to jak??


Takze liczy sie kolejnosc elementow.

Pozdrawiam, GNicz
Góra
Offline
PostNapisane: 19 wrz 2004, o 20:52 
Użytkownik

Posty: 4
dziekuje... juz wszystko rozumie.... mam nadzieje ze nie dostane jedynki....:D
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 19 wrz 2004, o 22:20 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 800
Lokalizacja: W-U
:( Przykro mi, ze nie pomoglam. Wychodzi na to, ze dla mnie chlopski rozum to definicja (pisalam z glowy, serio).
Wazne jest wlasnie to co wyroznilam: ciag (czyli kolejnosc) to wariacja a podzbior (czyli kolejnosc nie jest wazna) to kombinacja.
I tak naprawde nie jest wazne czy to sie nazywa tak czy siak, wazne, zeby umiec liczyc (jedno jest k! razy wieksze). Chyba, ze Twoj nauczyciel wymaga definicji, a nie liczenia?
Góra
PostNapisane: 4 paź 2004, o 23:16 
Użytkownik
qrcze mam problem
jak odróżnić wariacje bez poworzen od wariacji z poworzeniami no i od kombinacji tez:) jesli chodzi o terie to jestem zorientowana ale nie wiem jak sie zabrac do konkretnego zadania
moze ktos ma jakis pomysl? licze na pomoc bo ten dzial to dla mnie czarna magia
dziekuje i pozdrawiam
justynka
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 4 paź 2004, o 23:28 
Gość Specjalny

Posty: 507
Lokalizacja: ???
Roznica miedzy wariacja z powtorzeniami, a wariacja bez powtorzen polega na tym, ze w tej pierwszej mozesz wybrac dany element wiecej niz raz, natomiast w wariacji bez powtorzen wybranie elementu wyklucza jego ponowny wybor. Kombinacje mozna porownac do wariacji bez powtorzen w ktorej kolejnosc elementow nie gra roli (w wariacjach kolejnosc elementow ma znaczenie).

Pozdrawiam, GNicz
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 4 paź 2004, o 23:33 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 1179
Lokalizacja: krk
od czego odroznic wariacje od kombinacji...

wariacji uzywasz gdy masz do czynienia z jakims uporzadkowanym ciagiem - inaczej gdy kolejnosc elementow jest istotna.. np ustawienie ludzi w szeregu jest swego rodzaju ciagiem... no bo istotnie jest kto kolo kogo stoi...

kombinacji uzywasz gdy robisz tzw podzbiory danego zbioru... czyli gdy np wybierasz kilka elementow danego zbioru, nie interesuje cie ich kolejnosc, tylko konkretne elementy.. najprosciej to zobrazowac na urnie z kolorywmi kulkami... urna to wieszy zbior.. potrzebujesz z niej wyciagnac kilka (za pomoca jakis warunkow np ze maja byc tylko czarne) i w ten sposob tworzysz podzbior urny...


a jak rozroznic wariacje z powtorzeniami od wariacji bez powtorzen?? to juz proste... w wariacji bez powtorzen kazdy element mozesz uzyc tylko raz (prosty przyklad: obliczyc ile jest liczb pieciocyfrowych, w ktorych nie powtarza sie zadna cyfra)

w wariacji z powtorzeniami mozesz kazdego elementu uzywac dowolna ilosc razy (np ile jest wszystkich liczb pieciocyfrowych)

czym sie jeszcze rozni wariacja od permutacji?? w permutacji musisz uzyc wszystkich elementow zbioru - w wariacji nie.. :-)

i to wszystko w tym temacie co moge napisac...sory za malo naukowy styl, ale nie chcialem tego formalizowac,tylko wytlumaczyc tak bardziej...na czuja:]


EDIT: no to strzelilem dubla :P, ale jak zaczalem plodzic tego posta to wypowiedzi gnicza jeszcze nie bylo LOL
Góra
Offline
PostNapisane: 4 paź 2004, o 23:42 
Użytkownik

Posty: 11
no dobrze ale np. jesli jest takie zadanie:
ile mozna utworzyc roznych flag , skladajacych sie z trzech poziomych paskow jednakowej szerokosci, dysponujac piecioma kolorami materialu? (flaga moze byc dwukolorowa ale pasy jednakowego koloru musza byc oddzielone innym kolorem)
no to jak sie do tego zabrac?dla mnie to bylyby kombinacje no bo z jednej strony kolejnosc nie gra roli, chociaz jak zrobimy die flago czerono-niebiesko-zielona i zielono-czerwono-niebieska to chyba sa juz inne
niestety taki ze mnie Łoś że nie wiem jak to zrobić
proszę o pomoc
dziekuje i pozdrawiam
justynka
Góra
Offline
PostNapisane: 4 paź 2004, o 23:46 
Użytkownik

Posty: 11
no bo ogolnie to nie chodzi mi tylko o to jedno zadanie.. to jest jedno z tych zadan w ktorych nie wiem od czego zaczaxc dlatego prosze o jakies bardziej ogolne wyjasnienie, za poprzednie bardzo dziekuje ale jak do tej pory to i tak nie rozumiem:(:(
pozdrwionka
justynka
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 4 paź 2004, o 23:53 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 800
Lokalizacja: W-U
W zadaniu z flagami kolejnosc jest wazna.
Trzeba to rozbic ( a przynajmniej ja bym to tak robila) na przypadki:
:arrow: flaga trojkolorowa: Wybieramy 3 rozne kolory z 5, wazna jest kolejnosc ---> wariacja bez powtorzen, mozliwosci jest
V(5,3) = 5!/2! = 60
:arrow: flaga dwukolorowa: Wybieramy dwa rozne kolory z 5, kolejnosc tez jest wazna, bo wazne, czy kolor jest w srodku, czy nagorze i dole ---> tez wariacja bez powtorzen, mozliwosci jest
V(5,2) = 5!/3! = 20
:arrow: mozliwa jest tez flaga jednokolorowa, mozliwosci tu jest oczywiscie 5

W sumie: 60 + 20 + 5 = 85

A moze pomoze ci to:
Obrazek
I w ogole artykul tutaj: http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/3399/
Góra
Offline
PostNapisane: 4 paź 2004, o 23:57 
Użytkownik

Posty: 11
qrcze ale w odpowiedzi jest podanych 80 mozliwosci:( to pewnie bedzi bez tych pieciu, kiedy wszystkie paski sa tego samego koloru..
a dlaczego jest istotna kolejnosc?
dzieki za rozwiazanie no i pozdrawiam
justynka
Góra
Offline
PostNapisane: 5 paź 2004, o 00:00 
Użytkownik

Posty: 11
qrcze ale ta stronka jest fajna:):)
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 5 paź 2004, o 00:00 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 800
Lokalizacja: W-U
W takim razie bez tych 5 (no bo niby jednokolorowej nie zrobi sie z trzech paskow, tylko wezmie jeden caly kawalek, nie? ;)
Sama wczesniej napisalas, ze flagi
Cytuj:
czerwono-niebiesko-zielona i zielono-czerwono-niebieska to chyba sa juz inne

A przy dwukolorowych tez jest wazna kolejnosc, bo wazne jest, czy kolor damy na srodek, czy na boki (gora/dol)

Stronke znalazlam dzis i chyba bardziej lopatologicznie nie umialabym wytlumaczyc. Tez mi sie podoba. :)
Góra
Offline
PostNapisane: 5 paź 2004, o 00:03 
Użytkownik

Posty: 11
no w sumie cos juz chyba zaczynam rozumiec
dziekuje
dobranoc:):)
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 5 paź 2004, o 00:04 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 1179
Lokalizacja: krk
Cytuj:
(flaga moze byc dwukolorowa ale pasy jednakowego koloru musza byc oddzielone innym kolorem)


flaga jednokolorowa oczywiscie nie wchodzi w gre.. Yavien musiala to po prostu przeoczyc, weic smialo mozesz odjac te piec mozliwosci..

a dlaczego kolejnosc jest istotna... np flaga niemiec u gory czarna w srodku czerwona na doe zolta, jezeli przestawisz te kolory to juz zupelnie inna flaga bedzie :-)

EDIT: i znow dubel pfss :P ja sie juz moze nie bede udzielal ;]
Góra
Offline
PostNapisane: 5 paź 2004, o 00:07 
Użytkownik

Posty: 11
no tak.. przeciez sama to napisalam sorka ze zawracam glowe takimi pierdolami ale pewnie jeszcze sie odezwe
pozdrawiam
justynka
Góra
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ] 


 Zobacz podobne tematy
 Tytuł tematu   Autor   Odpowiedzi 
 WARIACJE BEZ POWTÓRZEŃ
Ile jest liczb 5 cyfrowych zaczynających się od 12...
 oholipka  1
 ilość kombinacji - zadanie 2
Z cyfr należacych do zbioru Z = \left{1,2,3,4,5,6,7,8,9 \right} ułożono liczbę pięciocyfrową. Oblicz, ile jest wszystkich możliwych liczb, w których zapisie występują dwie cyfry parzyste....
 IceCube  5
 kombinacje a wariacje?
Sluchajcie mam problem jutro mam sprawdzian z kombinatoryki i glowie sie nad jednym? Skad mam wiedziec kiedy mam skorzystać ze wzoru na kombinacje bez powtorzen a kiedy z wariacji bez powtorzen? Znalazlem w necie schemat który mowi ze Gdy wazna jest ...
 johny_wav  3
 Jak policzyc ilośc kombinacji sum i iloczynów
rzecz jest taka - postaram się wytłumaczyć w miarę jasno jest liczba dodatnia całkowita - np 100 jest pewien zbiór liczb dodatnich i całkowitych mniejszych od pierwszej np (50,20,10,5,2,1) i teraz pytanie polega na tym, na ile sposobów sum i ilocz...
 gaceck  1
 ilość kombinacji połączenia w pary
Więc możliwe pary to chyba 9*7*5*3*1=945, co jest liczbą bardzo dużą, więc nie wiem czy dobrze. Jest dobrze....
 pandyzio  16
 Kombinacje i wariacje
a) Podać wzory na ilość 5-elementowych kombinacji, wariacji i wariacji bez powtórzeń ze zbioru A := {a,b,c,d,e,f,g,h}. b)Podać po 3 przykłady takich kombinacji, takich wariacji które nie są bez powtórzeń oraz takich wariacji bez powtórzeń. c)Ile je...
 daria13899  7
 Zadanie z kombinacji
Jest 6 jedenastoosobowych druzyn w pilke nozna. Mamy ze wszystkich zawodnikow tych druzyn skompletowac nowa 11 zawodnikow. Na ile sposobow mozemy to zrobic, jesli wiadomo, ze przynajmniej jedna druzyna reprezentowana jest przez przynajmniej 4 zawodni...
 michal0389  3
 Problem ze zrozumieniem kombinacji
Witam, mam problem ze zrozumieniem znaczenia wzoru na ilość kombinacji, to jest, wiem, że ilość k-elementowych kombinacji z n-elementowego zbioru można wyznaczyć jako \frac{n!}{k!(n-k)!} Ale nie do końca rozumiem...
 monomian  1
 Wariacje z powtórzeniami - liczby 4-cyfrowe i talia kart
Witajcie. mam dwa zadanka. Dotyczą wariacji (z powtórzeniami jak mnienam) 1. Ile można utworzyć liczb 4-cyfrowych a)parzystych b)nieparzystych. 2.Z talii kart losujemy 1, zapisujemy jaką,zwracamy ja i znów losujemy. Ile jest możliwych wyników? No wi...
 Aldo  2
 ilosc mozliwych kombinacji szyfru
Wiatm! A wiec moj problem polega na tym ze mam dlugosc szyfru(y) oraz liczbe roznych cyfr(x) no i dla y=4 i x=3 to wyglada tak: 1123 1132 1213 1223 1231 1232 1233 1312 1321 1322 1323 1332 2113 2123 2131 2132 2133 2213 2231 2311 2312 ...
 nobrain^^  1
 wariacje - zadanie 5
Wyprowadzić wzór na liczbę k elementowych wariacji z powtórzeniami ze zbioru n elementowego....
 maciekstodulski  0
 Wariacje z powtórzeniami - zadanie 6
Każdej osobie z ośmioosobowej grupy przyporządkowujemy: a)dzień tygodnia b)miesiąc c)porę roku Ile różnych wyników możemy otrzymać w ten sposób?...
 paula1566  2
 Wariacje bez powtórzeń - zadanie 3
Jest dany zbiór od 1 do 9, ile jest 4-cyfrowych parzystych liczb o niepowtarzających się cyfrach z tego zbioru ...
 marysia_marysia  2
 Kilka zadań na określanie ilości różnych kombinacji liczb
Zad.1 Ile jest wszystkich liczb 2 i 3 cyfrowych o różnych znakach: a)parzystych b)podzielnych przez 5 c)>36 d)<87 Zad. 2 W celu zmniejszenia rozgrywanych meczy 16 drużyn dzielimy na dwie równoliczne grupy. Na ile sposobów możemy to zrobić tak,...
 winfast29  1
 wariacje bez powtorzen. ile jest liczb .... ?
1.ile jest siedmiocyfrowych numerow telefonicznych o niepowtarzajacych sie cyfrach,zaczynajacych sie od cyfry: a)4 b) 5 i 6 2. ile jest różnych liczb czterocyfrowych o niepowtarzających sie cyfrach jezeli pierwsza cyfra bedzie a) 1 b) cyfra 2 lub 3 ...
 gabgab  4
 
Atom [Regulamin Forum] [Instrukcja LaTeX-a] [Poradnik] [Reklama] [Kontakt]
Copyright (C) ParaRent.com