szukanie zaawansowane
 [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 20 lip 2012, o 09:35 
Użytkownik

Posty: 18
Lokalizacja: Warszawa
Witam,
Otwieram temat stosowania origami w nauczaniu matematyki. Na pewno ma to znaczenie głównie dla szkół podstawowych, chociaż w gimnazjum też czasami może się przydać. Czy stosujecie to u siebie? Jeżeli tak to skąd bierzecie informacje i pomysły? Jak reagują uczniowie? Które figury najcząściej wykorzystujecie i przy jakich tematach?



Niedawno pojawiła się nowa strona dotycząca origami i matematyki http://monikaiorigami.blogspot.com/. Na chwilę obecną jest tam dużo więcej origami niż matematyki, ale autorka strony deklaruje że ma w planach poważne rozbudowanie wątku dydaktyczno-matematycznego. Szczególnie że sama ma spore doświadczenie w wykorzystywaniu origami w nauczaniu.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 20 lip 2012, o 11:57 
Korepetytor
Avatar użytkownika

Posty: 33197
Lokalizacja: miodzio1988@wp.pl
Żarty sobie robisz? To może jeszcze seks i matematyka. Takie samo wpływ widzę jak w przypadku origami i matmy
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 20 lip 2012, o 12:35 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 8607
Lokalizacja: Częstochowa
Cytuj:
Na chwilę obecną jest tam dużo więcej origami niż matematyki, ale autorka strony deklaruje że ma w planach poważne rozbudowanie wątku dydaktyczno-matematycznego.

Jeżeli zostanie podane odpowiednia motywacja do używania origami w nauczaniu, to czemu nie. Bardziej mi się to widzi jako ciekawostka, którą można wykorzystać np. na podsumowanie działu związanego ze stereometrią ("Oblicz pole powierzchni i objętość Tyranozaura").
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 20 lip 2012, o 21:36 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 4374
Lokalizacja: Gliwice
Wściekły bym chodził przez tydzień po takiej lekcji. Raz, że nie byłoby matematyki, dwa, że precyzyjne operowanie małymi przedmiotami u mnie kończy się zawsze ich zniszczeniem (ile razy ołówek w dłoni łamię przy pisaniu…). Nie bardzo rozumiem, co można by było uzyskać, poza zrażeniem uczniów.
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 21 lip 2012, o 21:38 
Użytkownik

Posty: 2
Lokalizacja: Kielce
Witam...
Prawdopodobnie nikt (lub prawie nikt) z obecnych tu czytelników nie miał nigdy do czynienia z origami na lekcji matematyki (i nie tylko), skoro tak nieprzychylnie wyrażacie się na ten temat. Należy bowiem pamiętać, że nauczanie matematyki - szczególnie na etapie szkoły podstawowej - musi prowokować młodego człowieka między innymi do:
1. polubienia i zrozumienia "elementarnej" matematyki
2. rozwijania podstawowych umiejętności matematycznych - tu w szczególności wyobraźni przestrzennej.
Nie można bowiem zaprzeczyć, że odpowiednio wprowadzana technika origami (nie jako motylki, czy pingwinki, ale przykładowo wielościany, czy figury płaskie), zdecydowanie przyczyni się do rozwoju omawianej umiejętności.
Dodatkowo aspekt "pracy technicznej" wykształci umiejętność pozamatematyczną, aczkolwiek niezbędną dla dzisiejszego, młodego społeczeństwa - mianowicie cierpliwość i wytrwałość.
Zachęcam do zagłębienia się w tematykę, a nie negowania wszystkiego, co nie wiąże się ściśle z liczeniem i regułkami...
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 21 lip 2012, o 22:10 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Posty: 200
Lokalizacja: Olsztyn
Origami zawsze kojarzyło mi się z bardziej wymyślnymi wytworami, niż figury płaskie. Skomplikowane wielościany (no sześcian, czy walec to odpadają) są "fajne" - przyciągają oko, tylko, że trzeba mieć rękę (choć trochę) do takich rzeczy. Poza tym są trochę zbyt złożone dla dzieci - popatrzeć, pomyśleć, ale do zadań... Nawet w LO "nie ogarnia się" zbyt skomplikowanych brył.

W sumie czy w podstawówce są jakieś figury, które są jakoś skomplikowane? Ja pamiętam, że w LO też było o tym, jak rysować sześcian. Były modele jakichś prostych brył (w podstawówce pewnie też), ale nikt ich nigdy nie tykał - nie były potrzebne.

W szkole podstawowej jest przedmiot "Technika" - pamiętam, że w podstawówce robiliśmy z papierowych sześcianów psa - to chyba wystarczy.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 21 lip 2012, o 23:29 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 4374
Lokalizacja: Gliwice
MiO napisał(a):
Należy bowiem pamiętać, że nauczanie matematyki - szczególnie na etapie szkoły podstawowej - musi prowokować młodego człowieka między innymi do:
1. polubienia i zrozumienia "elementarnej" matematyki
2. rozwijania podstawowych umiejętności matematycznych - tu w szczególności wyobraźni przestrzennej.

Ad 1.:
Tak jak pisałem, u mnie przyniosłoby to odwrotny efekt — po zniszczeniu kilkunastu arkuszy papieru i kilkunastu próbach dokładnej kontroli tego, jak pracują moje ręce (zawsze miały inny pogląd ode mnie na temat tego, jak należy coś zrobić) doszedłbym do wniosku, że ta matematyka to zawracanie głowy i wymaga nie wiadomo jakiej zwinności.
Ad 2.:
Po pierwsze, można sobie radzić z matematyką nie posiadając tych umiejętności. Po drugie, wydaje mi się, że origami jest trochę zbyt skomplikowane manualnie do tego celu, wymusza skupienie zbyt dużej uwagi na kontrolę ciała zamiast faktycznie wyobrażanie sobie brył.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 31 lip 2012, o 10:52 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 6362
Lokalizacja: Warszawa
Ostatnio wpadła mi w ręce fajna książka:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/1463 ... B2OK2Q2YCL
Cuda. A co do matematyki i origami - szkoda, że Zdzisław Pogoda nie ma u nas konta, na pewno mógłby wiele o tym opowiedzieć.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 4 sie 2012, o 20:41 
Użytkownik

Posty: 18
Lokalizacja: Warszawa
Dla wszystkich którzy nie wiedzą nic o łączeniu matematyki i origami, małe wyjaśnienie. Ten nurt w polskiej dydaktyce matematyki narodził się na początku lat 90-tych. Pojawiła się wtedy silna motywacja w środowisku nauczycielskim aby wprowadzać nowe metody nauczania, ale środki były bardzo ograniczone. Korzystano więc z tego co było "pod ręką", a z papierem nie było problemu.
Pojawiły się pomysły jak w prosty, szybki i tani sposób zrobić z uczniami komplet brył. Jeżeli dodawano założenie, że konstrukcja ma być prosta, bez kleju, to wcześniej czy później musiało dojść do zainteresowania japońską sztuką origami.

Aktualnie jest to jeden z najciekawszych trendów w nauczaniu matematyki na poziomie szkoły podstawowej, aczkolwiek nadal nie stosowany w skali masowej. Najwięcej o origami na lekcji matematyki mówi się na konferencjach Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki. Od dłuższego czasu słuchać głosy, że elementy matematycznego origami powinny być obowiązkowo realizowane na poziomie wczesnoszkolnym.

Przy stosowaniu origami w nauczaniu matematyki, możemy mówić o dwóch aspektach:

a) bezpośrednie elementy matematyczne w wykonywanych konstrukcjach. Przy składaniu papieru uczeń wielokrotnie styka się z przekątnymi, dwusiecznymi, narożnikami, kątami, krawędziami itd. Jeżeli nauczyciel egzekwuje prawidłowo odpowiednie określenia w czasie konstrukcji, efektywność przyswajania pojęć może być bardzo wysoka. Kolejny etap to analizowanie powstałych figur, szczególnie brył, pod kątem krawędzi, narożników a nawet możliwych przekrojów. U młodszych dzieci spore znaczenie mają także takie poza matematyczne umiejętności jak ćwiczenie zdolności manualnych palców ( \rightarrow prawidłowe trzymanie przyborów do pisania), cierpliwość i dokładność przeprowadzanych czynności.

b) motywacja. Powstałe z papieru obiekty budzą zazwyczaj duże zainteresowanie uczniów. To ogromne źródło motywacji, którego nauczyciel nie może zlekceważyć. Najlepiej oczywiście budować obiekty możliwie blisko związane z tymi, które są aktualnie omawiane na lekcji, ale z drugiej strony, największe zainteresowanie i zaangażowanie uczniów budzą postacie zwierząt, bohaterowie popularnych filmów itd. Warto zatem czasami dla zwiększenia zaangażowania, wykonać jakiś, moło matematyczny obiekt. Aczkolwiek matematyka jest wszędzie :)
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 4 sie 2012, o 21:08 
Korepetytor
Avatar użytkownika

Posty: 33197
Lokalizacja: miodzio1988@wp.pl
Cytuj:
Aktualnie jest to jeden z najciekawszych trendów w nauczaniu matematyki na poziomie szkoły podstawowej


Nie sądzę.

Cytuj:
Najwięcej o origami na lekcji matematyki mówi się na konferencjach Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki


I tylko sie mówi? Czy coś się robi?

Jakoś nie widzę tego, żeby ta metoda cokolwiek dawała. Sale dziecko ma to się nauczy co to jest narożnik.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 4 sie 2012, o 21:29 
Użytkownik

Posty: 18
Lokalizacja: Warszawa
miodzio nie chwytaj mnie za słowa. Origami jest stosowane. Na konferencjach bywają nauczyciele którzy miewają nawet 20-letnie doświadczenie w tym zakresie.
Na spotkaniach pokazuje się nowe figury, dzieli doświadczeniami i dyskutuje gdzie, co i w jaki sposób zastosować na lekcji.

Zgadzam się że stosowanie origami na lekcji matematyki nie jest jeszcze masowe. Ale praktycznie nie znam wśród osób które poznały to narzędzie w kontekście dydaktycznym, głosów, które krytykowałby jego stosowanie w szkole. A entuzjastów jest bardzo wielu.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 4 sie 2012, o 21:32 
Korepetytor
Avatar użytkownika

Posty: 33197
Lokalizacja: miodzio1988@wp.pl
Cytuj:
Origami jest stosowane.


Gdzie? tak konkretnie. Jakiś filmik z takich zajęć?

Cytuj:
Zgadzam się że stosowanie origami na lekcji matematyki nie jest jeszcze masowe. Ale praktycznie nie znam wśród osób które poznały to narzędzie w kontekście dydaktycznym, głosów, które krytykowałby jego stosowanie w szkole. A entuzjastów jest bardzo wielu.


dziwne, że tylko nauczyciele podzielają ten entuzjazm. A o stosunku dzieci do tego się nic nie mówi
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 4 sie 2012, o 21:49 
Użytkownik

Posty: 18
Lokalizacja: Warszawa
Filmów nie mam bo lekcji zazwyczaj się nie nagrywa. Mi osobiście wystarczą ustne relacji nauczycieli którzy uczestniczą w spotkaniach i dzielą się doświadczeniami.
Polecam krótki filmik z jednej z konferencji w Krakowie: http://youtu.be/r4mDVXaZttk

Jeżeli chodzi o entuzjazm dzieci, rozumiem że chcesz rozpocząć dyskusję o pozytywnym angażowaniu dzieci za pomocą sorobanu. Myślę że tu też dużo ciekawych rzeczy można by powiedzieć :)
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 4 sie 2012, o 21:53 
Korepetytor
Avatar użytkownika

Posty: 33197
Lokalizacja: miodzio1988@wp.pl
Cytuj:
Mi osobiście wystarczą ustne relacji nauczycieli którzy uczestniczą w spotkaniach i dzielą się doświadczeniami.


Dzielą się tak jak Pan? Skoro Pan nie pracuje już to...

No i ten filmik nic nie wnosi do dyskusji. Leżą sobie i będą leżały. U mnie w klasie też leżały i co? Nikt się tym nie interesował. W teraz, w epoce komórek, już widzę jak dziecko się bawi origami. Tu mi kaktus wyrośnie.

To jest dobry pomysł, jakieś aplikacje na komórkę by były o wiele skuteczniejsze.

Cytuj:
Myślę że tu też dużo ciekawych rzeczy można by powiedzieć :)


sluchamy
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 4 sie 2012, o 22:03 
Użytkownik

Posty: 18
Lokalizacja: Warszawa
Ta część forum powstała głównie z myślą o osobach mających doświadczenie dydaktyczne (np. nauczyciele). Szczerze mówiąc z mojego punktu widzenia ta dyskusja mocno już odbiega od standardów naukowych.
miodzio1988: jeżeli masz jakieś doświadczenie pedagogiczne w zakresie matematyki, podyskutujmy o konkretnych aspektach dydaktycznych origami. Chętnie poznam Twoje zdanie. Ale jeżeli nie zajmujesz się nauczaniem, wybacz ale nie będę Cię na siłę przekonywał. Nie podoba Ci się, trudno.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 4 sie 2012, o 22:05 
Korepetytor
Avatar użytkownika

Posty: 33197
Lokalizacja: miodzio1988@wp.pl
Ale nie ma się obrażać. Tylko jaki jest sens mówienia o aspektach dydaktycznych jak młody człowiek nie będzie chciał korzystać z tego? Takie gadanie dla gadanie? Bo na to wygląda. Po to te warsztaty? Po to ten temat?
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 4 sie 2012, o 22:13 
Użytkownik

Posty: 18
Lokalizacja: Warszawa
OK podejdźmy do sprawy naukowo. Czy mamy jakieś dane mówiące że uczniowie nie interesują się tym narzędziem? Nie.
Czy mamy jakaś opinię eksperta od dydaktyki, który twierdziłby że origami nie interesuje uczniów? Nie.
Ja mam relacje nauczycieli który to stosują i potwierdzają zaangażowanie uczniów.

Tą kwestię uznaję zatem za zamkniętą.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 4 sie 2012, o 22:15 
Korepetytor
Avatar użytkownika

Posty: 33197
Lokalizacja: miodzio1988@wp.pl
Cytuj:
OK podejdźmy do sprawy naukowo. Czy mamy jakieś dane mówiące że uczniowie nie interesują się tym narzędziem? Nie.
Czy mamy jakaś opinię eksperta od dydaktyki, który twierdziłby że origami nie interesuje uczniów? Nie.


Ok. No to podejdźmy. Te dane prosimy mówiące, że uczniowie się interesują tym narzędziem w Polsce. Prosimy.

Cytuj:
Ja mam relacje nauczycieli który to stosują i potwierdzają zaangażowanie uczniów.


A ja mam relacje ludzi, którzy widzieli ufo. Wniosek: ufo istnieje?
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 5 sie 2012, o 10:20 
Użytkownik

Posty: 18
Lokalizacja: Warszawa
Zerknij proszę na tą stronę: http://www.sp94.waw.pl/galeria_archiwum/galeria_2011_12/festyn_2012.html. Na trzecim zdjęciu od dołu jestem ja (w czarnej koszulce i okularach. W czerwcu w szkole mojego syna organizowano Piknik Rodzinny. Ja zgłosiłem się do prowadzenia stolika origami. Stoisko znajdowało się na korytarzu. Mimo że robiłem tylko 2 figury, cały czas miałem wokół siebie zainteresowane dzieciaki, które chciały też coś takiego zrobić. Oczywiście zabawa była w 100% dobrowolna.

http://youtu.be/1hTybBQy7lw A to filmik z Pikniku Naukowego w Warszawie, na którym SNM ma zawsze swój namiot. Żelaznym punktem naszego programu jest zawsze origami.

http://monikaiorigami.blogspot.com/ Tą stronę mam nadzieję znasz. Jej autorka, którą znam osobiście, stosuje origami na swoich lekcjach. Sam widziałem jedne z takich zajęć. Zobacz jaką oglądalność ma strona, mimo że została uruchomiona tuż przed wakacjami.
Wybacz, ale na stwierdzenie że origami nie jest interesujące dla ucznia, trudno mi powstrzymać się od uśmiechu.

Oczywiście możesz stwierdzić że to wszystko oszustwo. No ale w takiej sytuacji chyba nie ma sensu abyśmy dyskutowali...

Jeżeli chodzi o UFO, to skoro twierdzisz że je widziałeś, to nie mam podstaw aby Ci nie wierzyć. Ale to chyba dyskusja nie na to forum.

P.S. Proponuję nie używać określenia "Pan". Nie wydaje mi się ono konieczne zwłaszcza na takim forum.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 5 sie 2012, o 10:39 
Gość Specjalny

Posty: 8540
Lokalizacja: Kraków
casiokalk napisał(a):
Mimo że robiłem tylko 2 figury, cały czas miałem wokół siebie zainteresowane dzieciaki, które chciały też coś takiego zrobić. Oczywiście zabawa była w 100% dobrowolna.

Tylko czy to aby na pewno jest dobry argument za tym, by wprowadzać to na lekcjach matematyki? Ja osobiście bardziej bym widział to na jakiejś plastyce czy technice (nie pamiętam już jak taki przedmiot w podstawówce się poprawnie nazywa).
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 5 sie 2012, o 11:01 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 8607
Lokalizacja: Częstochowa
Pozwolę sobie z ciekawości zadać kilka pytań:
1. W której klasie podstawówki nauczyciele, którzy stosują tę metodę, decydują się na wprowadzenie origami?
2. Ile czasu na to jest poświęcane? Czy jest to powiedzmy 5 lekcji w semestrze, aby ucznia oderwać od monotonii, czy też może trwa to miesiąc lub więcej?
3. Jakie rzeczy mają tworzyć uczniowie?
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 5 sie 2012, o 11:26 
Użytkownik

Posty: 18
Lokalizacja: Warszawa
1. Origami wprowadza się już w 4 klasie szkoły podstawowej. Ale wynika to głównie z faktu, że od tej klasy ucznia "przejmuje" nauczyciel matematyki. Bez wątpienia można wprowadzać takie zajęcia dużo wcześniej, ale zależy to już od nauczyciela nauczania początkowego, a to trochę inna historia. Nauczyciel matematyki może ewentualnie pokazywać origami młodszym dzieciom na zajęciach dodatkowych (kółko) co często ma miejsce.
2. Mamy dwie możliwości:
a) przy tematach geometrycznych. Tu origami doskonale nadaje się do pokazania w interesujący sposób omawianych zagadnień. Pewna nauczycielka opowiadała mi jak łączy origami, naukę o prostopadłościach z ... Dniem Matki. Zwykle na wiosnę rozpoczyna z uczniami budowanie tzw. kręcioły. Jest to pudełko w kształcie prostopadłościanu z doklejonym, papierowym kwiatkiem. Dzieci robią pudełko przez kilka lekcji (ok. 10 min na każdej) i omawiają jednocześnie własności prostopadłościanu. Cała akcja kończy się w maju gdy pudełka są wręczane mamom na spotkaniu w szkole :).
b) budowanie figur origami dla samego zainteresowania ucznia taką aktywnością, wyrobienia odpowiednich umiejętności i przygotowania do tego co zostało opisane w a). Tu niestety czas jest bardzo ograniczony bo trudno to bezpośrednio powiązać z programem nauczania. Najlepszym rozwiązaniem jest kółko zainteresowań. Jeżeli to nie jest możliwe, czasami można ustalić z uczniami że robimy bryły np. na zakończenie każdej lekcji (5-10 min) co przez ucznia/klasę może być odebrane jako nagroda za dobrą pracę na lekcji
3. Z matematycznego punktu widzenia najlepsze są wszelkiego rodzaju gwiazdy, gdzie sporo jest symetrii a także proste bryły. Jeżeli uczniowie mają już pewne doświadczenie, można zrobić z nimi ciekawsze bryły: dwunastościan, dwudziestościan, dwudziestościan gwiaździsty itp.)
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 5 sie 2012, o 11:33 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 8607
Lokalizacja: Częstochowa
Cytuj:
2. Mamy dwie możliwości:

Nie wiem jak reszcie, ale mi się podoba ten pomysł, jeżeli uczniowie podzielają entuzjazm.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 5 sie 2012, o 11:43 
Użytkownik

Posty: 18
Lokalizacja: Warszawa
Tak jak było to powiedziane wcześniej, origami ma ogromny potencjał do angażowania i zainteresowania ucznia. Papierowe konstrukcje budzą zachwyt ludzi w każdym wieku. Aby się o tym przekonać, wystarczy odwiedzić dowolną imprezę popularnonaukową na której pojawia się origami.
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.379545635431622.101048.112435258809329&type=3 Zdjęcia z ostatniego Pikniku Naukowego w Warszawie
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.320862007966652.89326.112435258809329&type=3 Zajęcia na konferencji
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 5 sie 2012, o 12:17 
Korepetytor
Avatar użytkownika

Posty: 33197
Lokalizacja: miodzio1988@wp.pl
Cytuj:
Tak jak było to powiedziane wcześniej, origami ma ogromny potencjał do angażowania i zainteresowania ucznia. Papierowe konstrukcje budzą zachwyt ludzi w każdym wieku. Aby się o tym przekonać, wystarczy odwiedzić dowolną imprezę popularnonaukową na której pojawia się origami.


Jakoś origami nie widziałem na żadnej imprezie ostatnio.

Cytuj:
Mimo że robiłem tylko 2 figury, cały czas miałem wokół siebie zainteresowane dzieciaki, które chciały też coś takiego zrobić. Oczywiście zabawa była w 100% dobrowolna.


Tłumu jakoś nie widzę...

No i znowu zapytam:

Ok. No to podejdźmy. Te dane prosimy mówiące, że uczniowie się interesują tym narzędziem w Polsce. Prosimy.

Skoro chciałeś naukowo gadać to prosimy
Góra
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


 Zobacz podobne tematy
 Tytuł tematu   Autor   Odpowiedzi 
 Strona na temat nauki matematyki - ocencie
Witam znalazłem taką stronę : http://matematyka.opracowania.pl/podstawowa/ Porównywałem z programem nauczania i niby wszystko się zgadza. To co w program...
 aifam10  7
 Po co uczymy matematyki?
Poprzez „oranie” rozumiem zamknięcie państwowych wyższych uczelni (przynajmniej ogromnej większości z nich, jak nie wszystkich), a co za tym idzie — koniec dofinansowywania ich.A to co innego. Ch...
 ptrsnm  45
 Nauczanie matematyki po angielsku
Interesuję mnie nauczanie matematyki w języku angielskim,gdzie mógłbym znaleźć materiały pomocnicze (teoria,przykłady,zadania) w tym języku.Mam nadzieję że ktoś mi doradzi, podpowie. Z góry dziękuję...
 Anonimus2012  2
 Gry dydaktyczne w nauczaniu matematyki
Znacie jakieś interesujące gry matematyczne? Gra to kolejne narzędzie, które ma spory potencjał motywacyjny. Dobra gra "przemyca" trochę niepostrzeżenie elementy matematyczne do świadomości ucznia. Pierwszą grą jaką dość dobrze poznałem w k...
 ptrsnm  10
 Używanie matematyki wyższej na maturze
Oby!!! Maturę zdawałem w 1987, LO, klasa o profilu biologiczno-chemicznym. Rachunek różniczkowy jednej zmiennej, ekstrema, zagadnienia optymalizacyjne - to umiałem już w II klasie. Taki był program. Całki nieoznaczone z wielomianów, całki oznaczone ...
 Libertarian  30
 pytanie do studentów II stopnia matematyki
Jakie uczelnie polecacie i dlaczego?...
 fantafanta  1
 Zakres materiału z matematyki w kwietniu
Witam Pytanie jest skierowane do nauczycieli lub uczniów gimnazjów i liceów. Bardzo proszę o podanie zakresu materiału z matematyki, który będzie omawiany na lekcjach w kwietniu: 1) dla 2 klasy gimnazjum 2) dla 3 klasy gimanzjum 3) dla 2 klasy lic...
 lazarus_zamenhof  1
 Zadania z matematyki - zadanie 2
Cześć, znacie i możecie polecić jakieś strony pomoce w tworzeniu testów? pozdrawiam Janek...
 jgadomski  1
 Nauka matematyki
Więc chciałbym prosić kogoś o wytłumaczenie jak Wy (Ci co ogarniają matematykę) uczycie się tej czarnej magii ? Nie traktujemy matematyki jak magii (czarnej bądź białej). Traktujemy ją racjonalnie ...
 Medrzec  9
 Matura z matematyki 2014 - poziom rozszerzony
Dziwnie mi się czyta Wasze wypowiedzi, bo moim pierwszym odczuciem po wyjściu z sali było to, że ta matura była łatwiejsza niż arkusze, które ostatnio rozwiązywałem w ramach przygotowań. Może jednak zaraz sprowadzicie mnie na ziemię, podając poprawne...
 Jan Kraszewski  243
 Matura z fizyki i matematyki - jaka podstawa i książki?
W maju tego roku zdawałam maturę, ale z racji, że chodziłam do technikum i miałam duży nacisk na przedmioty zawodowe więc ograniczyłam się jedynie do przedmiotów obowiązkowych. Maturę rzecz jasna zdałam całkiem nieźle (mimo, że jedynie w wersji podst...
 vardrim  1
 Wydzielono z: Nauka matematyki - od czego zacząć?
Cześć! Wybaczcie małą archeologię ale temat taki sam jak moje pytanie, czyli od czego zacząć? Jestem po studiach informatycznych i po wielu trudach zaliczyłem matematykę dyskretną, analizę, robiłem całki, szeregi, granice, pochodne itd. Większość z ...
 msvklr  1
 Zadanie z matematyki niewymiernosc
Witam Dostałem takie zadanie a nie wiem jak zrobić je wiec proszę was o pomoc Tresc Zapisz każdą z podanych liczb w postaci potęgi liczby 3. \frac{\sqrt{9}}{3} i \frac{\sqrt{3}}{\sq...
 Petor15  1
 Podręcznik do matematyki — materiał z liceum
Witam. Jestem w klasie drugiej gimnazjum i chciałabym zaopatrzyć się w podręcznik obejmujący cały materiał obowiązujący w liceum. Rezygnuję z kupna szkolnych podręczników – musiałabym kupić trzy, a za dwa lata wydawać na nie kolejne pieniądze, bo zna...
 Ert  6
 Kilka zadań na egzamin poprawkowy z matematyki.
Witam. To już ostatni temat z tej 'serii', obiecuję 1) Napisz równanie okręgu o środku w punkcie S(-3;-1, do którego na...
 Piotr59mb  17
 
Atom [Regulamin Forum] [Instrukcja LaTeX-a] [Poradnik] [Reklama] [Kontakt]
Copyright (C) ParaRent.com