[ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
Kobieta Offline
PostNapisane: 28 maja 2007, o 20:12 
Użytkownik

Posty: 4
Lokalizacja: Polska
Witam,
Muszę policzyć testem t czy istnieje prawdopodobieństwo, że wyniki uzyskane przez dwie grupy nie są dziełem przypadku. Policzyłam na piechotę wg. wzoru (korzystam z anglojęzycznych źródeł, ale to chyba nie ma znaczenia?), po czym postanowiłam sprawdzić wynik w Excelu. I niestety, wychodzi mi coś innego. Odchylenie standardowe się zgadza, średnia też, a wyniki testu t nijak się mają do siebie. Wychodzi mi np. na piechotę wynik 1,835, a w Excelu zero z setnymi... Ten pierwszy wynik wiem jak zinterpretować w tabeli wartości krytycznych, ale ten drugi? Może to kwestia innej interpretacji? Pomóżcie, nie mam kogo zapytać ;-((
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 28 maja 2007, o 20:42 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 844
Lokalizacja: Zabrze
podaj więcej szczegółów: z jakiego wzoru korzystasz, jakie są wyniki z poszczególnych obliczeń, itp.
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 28 maja 2007, o 21:10 
Użytkownik

Posty: 4
Lokalizacja: Polska
Dane:
Grupa A: 7,5, 7,6,6,6,7,6,2,6,7,5
Grupa B: 7,6,5,6,3,7,6,5,7,1,4,6



t =\frac{mean A - mean B}{\sqrt{\frac{SD A^2}{12}+\frac{SD B^2}{12}}}


Całość w mianowniku to pierwiastek, tylko nie wiem jak to zapisać tymi znaczkami...

Tak jak pisałam, na piechotę licząc wyszło 1,8359, a w Excelu 0,0cośtam

[ Dodano: 28 Maj 2007, 21:12 ]
Rany, wszystko się poprzesuwało do lewej, nie wiem czy to czytelne ....

[ Dodano: 28 Maj 2007, 21:15 ]
Dwie dwunastki to oczywiście liczby osób w grupach (w obu po równo)

[ Dodano: 28 Maj 2007, 21:54 ]
O tak! Dziękuję za przywrócenie wzoru do porządku. Te instrukcje dla mnie zbyt skomplikowane ;-(((
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 28 maja 2007, o 22:04 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 844
Lokalizacja: Zabrze
1. z tych danych, według tego wzoru w Excelu wyszło mi 0,88,
2. moim zdaniem powinnaś skorzystać ze wzoru:

t=\frac{\overline{x_1}-\overline{x_2}}{\sqrt{\frac{n_1 s^2_1+n_2 s^2_2}{n_1+n_2-2}(\frac{1}{n_1}+\frac{1}{n_2})}}

3. w Excelu wariancja jest obliczana według wzoru:
s^2=\frac{1}{n-1}\sum (x-\overline{x})^2,
podczas gdy w statystykach bierze się
s^2=\frac{1}{n}\sum (x-\overline{x})^2

moja rada - sprawdź dokładnie formułę, którą wpisujesz w Excelu, tam musi być jakiś błąd (najlepiej napisz, jaką formułę dla obliczenia t wpisujesz)
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 28 maja 2007, o 22:15 
Użytkownik

Posty: 4
Lokalizacja: Polska
Niestety, to wszystko co piszesz, to czarna magia ;-((
Wzór mam dobry, wzoruję się na podobnym eksperymencie przeprowadzonym i opisanym w książce dla nauczycieli języków obcych. Tam podobny wzór jak Twój na t-test zamieścili, gdy były w grupach różne ilości osób.
Formuły żadnej nie wpisuję, użyłam Wstaw funkcję, t-test studenta.
Teraz zachodzę w głowę, czy Excel nie liczy prawdopodobieństwa, że wyniki z obu grup są podobne? (Zrobiłam sobie takie małe doświadczenie na dwóch identycznych grupach wyników, i wyszło mi dokładnie 1). W takim przypadku im większa wartość (max. 1), tym większe prawdopodobieństwo, że grupy się nie różnią. Czy dobrze rozumuję?
Mi zaś chodzi o obliczenie wartości t którą można skonfrontować z tabelą wartości krytycznych (percetage points of t-distribution), i która powinna powiedzieć mi z prawdopodobieństwem na poziomie 5 lub 2 %, że otrzymane różnice w wynikach nie były przypadkowe, ale wynikały z zastosowanych dwóch technik nauczania (czy ja się jasno wyrażam? :roll: )
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 28 maja 2007, o 22:30 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 844
Lokalizacja: Zabrze
tak, funkcja test.t podaje prawdopodobieństwo skojarzone z testem t, najprościej policzyć wartość potrzebnego wzoru ręcznie
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 28 maja 2007, o 22:49 
Użytkownik

Posty: 4
Lokalizacja: Polska
To znaczy że jeszcze potrafię coś wymyśleć mądrego, a już traciłam nadzieję ;-))
Dziękuję za pomoc.
Martwi mnie tylko to, że piszesz, że najprościej policzyć ręcznie, a ja chciałam sobie właśnie robotę ułatwić, coby kompjuter za mnie policzył :twisted:
Jak mam kilka (naście) takich wzorów liczyć, to łatwo o pomyłkę.
Góra
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 


 Zobacz podobne tematy
 Tytuł tematu   Autor   Odpowiedzi 
 poziom istotności, test serii
Witam, mam problem z ustalaniem poziomu istotności \alpha Np. Mam zadanie na sprawdzenie losowości składnika. i tu w zasadzie powstaje pytanie o odczyt z tablic rozkładu serii. Mam takie dane: n=17, \\ \m...
 smola1987  1
 Test hipotezy w rzucie monetą.
Podrzucono monetę 3 razy. Należy przetestować hipotezę H_0: p=\frac{1}{2} przy hipotezie alternatywnej H_1: p=\frac{2}{3}, gdzie p oznacza p-nstwo wypadnięcie orł...
 MakCis  0
 Modele logistyczne - test zgodności, tw. Pitagorasa (?)
Witam! Mam podane 2 równania logistyczne (przeżycie członków grupy ludzi), zbudowane na podst. danych 45 osób: Model 1: Lgt(przezycia)=0,318-0,032*wiek+6,927*KOBIETA- 0,162*wiek*KOBIETA ...
 Qarlog  0
 Rozkład Studenta
Proszę o pomoc w rozwiązaniu takiego zadanka. Korzystając z twierdzenia Fishera pokazać, że statystyka T(X)= \frac{\overline{X}-m}{S} \sqrt{n-1} ma rozkład Studenta t(n-1)....
 FlyMan  13
 Test ze statystyki
Witam mam problem z kilkoma pytaniami odnośnie statystyki. Czy byłby ktoś w stanie mi pomóc 1. Zbiorowość statystyczna (np.osoby zatrudnione w firmach prywatnych) powinna: a. być jednorodna ze względu na wszystki...
 edsoon  0
 test 1 czy 2 stronny
Określ, która z tych hipotez jest jedno- a która dwustronna: a. Ludzie starsi uczą się wolniej; b. Światło słoneczne przyspiesza wzrost roślin; odpowiedzi moje to: a).1 str b). 2 str...
 kate84  1
 test Kołmogorowa-Smirnowa - zadanie 2
W celu stwierdzenia, która kapusta biała czy czerwona zawiera więcej witaminy C pobrano 10 probek 100 gramowych z każdego gatunku kapusty i wyznaczono ilość witaminy C dla każdej próbki. Otrzymano w miligramach: kapusta biała: 45 50 64 38 66 43 49 58...
 Studentka_mat  5
 Test Bartletta q Dixona i Grubbsa
Aktualnie próbuję znaleźć coś na temat testu Bartletta q Dixona i Grubbsa. Może ktoś wie gdzie znaleźć?...
 rtuszyns  0
 wytlumaczycie mi kilka rzeczy?
-srednie arytmetyczna - jak obliczyc mediane i dominante - co to jest to 65 - podkreslone(skad to wziela i co to) - ss-szereg skumulowany skad wziela te wartosci dziekuje:) jesli ktos bd potrafil mi to wytlumaczyc prosze tutaj napisac a ja wysle li...
 Forsakensky  1
 test u-Lorda
Witam wszystkich. Poszukuję informacji na temat statystycznego testu u-Lorda (the Lord test), tzn w jakiej książce mozna znaleźć jego opis. W internecie tego nie ma, niestety. Przeglądnąłem z 10 mądrych książek ale tam nie ma nawet takigo hasła jak &...
 Anonymous  0
 test ze statystyki na egzamin
mam tutaj troche pytan testowych ze statystyki sa to pytania z egzaminu z lata poprzednich są one pisane z pamieci dlatego czesc jest niekompletna ale moze uda sie czegos domyslec albo ktos moze mnie jakos naprowadzic na odpowiec bede wdzięczny za ka...
 norbaz  1
 nieparametryczny test istotnosci
Zarejestrowane liczby uszkodzeń pojazdow na terenie pewnego miasta w kolejnych dniach byly nastepujace: 1 - 16 2 - 17 3 - 19 4 - 16 5 - 24 6 - 19 7 - 17 8 - 16 Zweryfikować hipotezę ze rozklad uszkodzen jest rozkladem JEDNOSTAJNYM na pozio...
 harufu  4
 test Pearsona - zadanie 2
Cecha I może przyjąć dwie wartości Duży i Mały. Cecha II może przyjąć również dwie wartości Biały i Czarny. Ze względu na cechy I i II wylosowany zbi...
 kochamprogramowanie  3
 Hipotezy statystyczne - test istotności, czy zgodności?
Proszę o wskazówki do doświadczenia (podanego niżej), nie wiem jaki zastosować test (istotności, czy zgodności). Przymierzałem się do testu istotności stosując hipotezę zerową, sam sobie stawiam pytanie, jak rozpatrywać te grupy, czy „każda z każdą” ...
 KrzysztofT  3
 test - ciąg zmiennych losowych
Niech dany bedzie ciąg X_j..nieskoncz zmiennych los.o rozkładzie N(0,1)., dystrybuante tego rozkladu ozn \Phi ... i niech okreslone bedzie :; wybierz zdanie prawdziwe S=X_1X_2 +X...
 mol_ksiazkowy  0
 
Atom [Regulamin Forum] [Instrukcja LaTeX-a] [Poradnik] [Reklama] [Kontakt]
Copyright (C) ParaRent.com