Informacje ogólne

Czym różni się „nowa” obowiązkowa matura z matematyki od wcześniejszej?
Od 2010 roku maturzyści będą zdawać obowiązkowy egzamin z matematyki. Czym różni się od jego nieobowiązkowej wersji, którą zdawano do tej pory? Sama formą egzaminu nie ulegnie zmianie. Uczniowie, podobnie jak do tej pory, będą rozwiązywać zadania matematyczne w określonym czasie (170 min– poziom podstawowy, 180 min- poziom rozszerzony). Wybór poziomu egzaminu należy, podobnie jak w przypadku innych przedmiotów, do maturzystów. Najważniejszą zmianą jest fakt, że bez (minimum) 30% punktów z części matematycznej, matura będzie uważana za „nie zaliczoną”.

„Podstawa” a „rozszerzenie”
Różnica pomiędzy poziomem podstawowym a rozszerzonym jest zasadnicza: polega na trudności zadań, które przyjdzie rozwiązać uczniom. Wybór odpowiedniego dla nas poziomu powinien być związana z planami na przyszłość. Poziom podstawowy muszą zdać wszyscy, dlatego trzeba się zastanowić czy chcemy dodatkowo zdawać również maturę rozszerzoną. Jeśli wybieramy się na studia, szczególnie studia techniczne (które wymagają znajomości matematyki), powinniśmy wybrać egzamin w formie rozszerzonej.

Cząstki elementarne
Podstawowy poziom egzaminu składa się z kilku rodzajów pytań: 20-30 zadań zamkniętych (testowych), 5-10 zadań wymagających krótkiej odpowiedzi oraz 3-5 zadań otwartych wymagających wyczerpującej odpowiedzi. Za rozwiązanie zadania testowego i zaznaczenie prawidłowej rubryki na karcie odpowiedzi, uczeń otrzymuje jeden punkt. Z kolei, za poprawne wykonanie krótkich zadań, maturzysta otrzymuje maksymalnie dwa punkty (możliwości przyznanych punktów: 0-1-2). Najlepiej punktowane jest rozwiązywanie zadań otwartych, które wymagają od nas wyczerpujących odpowiedzi. Można za nie uzyskać maksymalnie cztery, pięć lub sześć punktów (więc, w zależności od maksymalnej punktacji: 0-4 lub 0-5 lub 0-6).

Podstawowe umiejętności maturzysty
Egzamin maturalny ma na celu sprawdzenie umiejętności z kilku dziedzin. Przede wszystkim chodzi tu o sprawdzenie rozumienia treści zadania matematycznego, umiejętności określenia danych i zapisania ich. Stąd ważne jest, żeby w przejrzysty sposób formułować zapis toku pracy z zadaniem. Drugą sprawdzaną przez maturę kwestią jest umiejętność dobrania konkretnego modelu matematycznego. Chodzi tu o wzory, równania, funkcje, nierówności, itd. Ostatnią, kluczową zdolnością sprawdzaną przez egzamin, jest umiejętne zastosowanie wzorów (zarówno tych podanych w treści zadania, jak i tych zdobytych na lekcjach matematyki). Tu warto podkreślić, że zapis graficzny, podobnie jak prawidłowy wynik działania, jest bardzo ważną częścią, która również podlega sprawdzaniu. Arkusz maturalny posiada „brudnopis”. To w tym miejscu powinniśmy rozpoczynać rozwiązywanie zadań. Pisanie „na czysto” powinniśmy zostawić na moment, w którym jesteśmy pewni naszego rozwiązania!


Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj artykuły o podstawowym i roszerzonym egzaminie z matematyki.

W tym dziale:

 
Atom [Regulamin Forum] [Instrukcja LaTeX-a] [Poradnik] [Reklama] [Kontakt]
Copyright (C) ParaRent.com