szukanie zaawansowane
 [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
Kobieta Offline
PostNapisane: 25 gru 2013, o 19:32 
Użytkownik

Posty: 357
Jak można wyznaczyć punkt A(x,y,z), mając podany punkt B(x,y,z), jego wektor i odległość od punktu A?
Uniwersytet Wrocławski Instytut Matematyczny - rekrutacja 2018
Góra
Mężczyzna Online
PostNapisane: 25 gru 2013, o 19:37 
Użytkownik

Posty: 15046
Lokalizacja: Bydgoszcz
Co to jest wektor punktu?
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 25 gru 2013, o 19:40 
Użytkownik

Posty: 357
To raczej zadanie programistyczne źle przełożyłam. Muszę wyznaczyć punkt A(x,y,z) który leży w danej odległości od środka kamery B(x,y,z), której forward/direction wektor również jest podany.

Prościej mówiąc, muszę wyznaczyć punkt leżący na prostej wyznaczonej przez wektor, znajdujący się w danej odległości od innego punktu leżącego również na tej prostej.

http://fotoo.pl/show.php?img=680371_kamera.png.html
Góra
Mężczyzna Online
PostNapisane: 25 gru 2013, o 20:31 
Użytkownik

Posty: 15046
Lokalizacja: Bydgoszcz
NAjprosciej przesun wszystko tak, zeby B leżał w poczatku układu wspolrzednych
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 25 gru 2013, o 20:51 
Użytkownik

Posty: 357
Bez znaczenia, niech B leży w początku.

Wydaje mi się, że powinnam otrzymać wynik mnożąc wektor przez odległość + dodając pozycję kamery.
Góra
Mężczyzna Online
PostNapisane: 25 gru 2013, o 22:05 
Użytkownik

Posty: 15046
Lokalizacja: Bydgoszcz
Nie do końca: ten wektor ma już jakąś długość :)
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 25 gru 2013, o 22:35 
Użytkownik

Posty: 357
w moim przypadku jest już znormalizowany, więc to powinno rozwiązywać problem
Góra
Mężczyzna Online
PostNapisane: 26 gru 2013, o 09:26 
Użytkownik

Posty: 15046
Lokalizacja: Bydgoszcz
Oczywiście. Na przyszłość podawaj pełną informację w zadaniu. Zaoszczędzilibyśmy trochę czasu i min. dwóch postów, nieprawdaż?
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 28 gru 2013, o 11:34 
Użytkownik

Posty: 357
Prawda, przyznaję.

Niestety dostaję złe wyniki używając tej metody, może ktoś zauważy, gdzie popełniam błąd, jeśli napiszę tutaj swoje obliczenia.

Pozycja kamery: B\left( 0, -36.35567, 0\right)
Wektor kierunkowy kamery: \vec{u}=\left[ -0.000297926221, -0.999998, 0.00171965268\right]
odległość szukanego pkt'u od kamery: x=25

Obliczenia:
Mnożę wektor * odległość: \vec{u} \cdot x = \left[ -0.00744815543, -24.9999485, 0.0429913178\right]
Dodaję pozycję kamery do nowego wektora: \vec{u} + B = \left[ -0.00744815543, -61.35562, 0.0429913178\right]

Sprawdzam rozwiązanie w programie do modelowania 3D i wynik absolutnie się nie zgadza. Już patrząc na dane wyjściowe można łatwo zauważyć, że współrzędna Y powinna być w granicach -11, bo odległość od kamery wynosi 25. Bardzo proszę o pomoc.
Góra
Mężczyzna Online
PostNapisane: 28 gru 2013, o 11:46 
Użytkownik

Posty: 15046
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wszystko jest OK. jak popatrzysz wdłuż osi OY, to kamera stoi z tyłu (-36...) i patrzy w tył (-25), wiec widzi punkt -61. Gdyby patrzyła w drugą stronę, to wyszłoby ok -11. (chyba, że nie rozumiem co to jest forward vector.
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 28 gru 2013, o 11:49 
Użytkownik

Posty: 357
Hmmm to prawda... ale bardzo dziwne, bo w programie do modelowania kamera stoi zwrócona w kierunku początku układu... W takim razie nie w obliczeniach tkwi problem. Tak czy inaczej, dziękuję za pomoc.
Góra
Mężczyzna Online
PostNapisane: 28 gru 2013, o 11:52 
Użytkownik

Posty: 15046
Lokalizacja: Bydgoszcz
Jak jest zwrócona w stronę początku układu, to druga współrzędna wektora powinna być dodatnia (tak na mój gust)
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 28 gru 2013, o 12:00 
Użytkownik

Posty: 357
Dlatego właśnie się dziwię, bo te współrzędne biorę z pliku, do którego wyeksportowałam całą animację. Pozostaje mi dokładnie zbadać format.
Góra
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 


 Zobacz podobne tematy
 Tytuł tematu   Autor   Odpowiedzi 
 Wyznacz punkt przecięcia się prostej z okręgiem  Anonymous  5
 Wzór na odległość punktu od prostej, odległość prost  Anonymous  1
 Przez punkt A poprowadż styczne do okręgu  Anonymous  3
 odległość punktu od powierzchni  therud  7
 Rzut wektora na wektor w przestrzeni  piru1  1
 
Atom [Regulamin Forum] [Instrukcja LaTeX-a] [Poradnik] [F.A.Q.] [Reklama] [Kontakt]
Copyright (C) Karpatka.pl