szukanie zaawansowane
 [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 paź 2015, o 11:03 
Użytkownik

Posty: 8
Lokalizacja: Bolesławiec
Witam! Jako jeden z kilku tysięcy uczniów w Polsce napisałem dzisiaj I etap OLM. Podzielę się z Wami moimi wrażeniami z olimpiady, a Wy — swoimi, dobrze?

Kiedy ujrzałem zadania, poczułem się zdruzgotany – zadania zdawały się być innego rodzaju, niż rok temu, tj. zabrakło mi prostego analizowania słów litera po literze celem uzyskania transkrypcji; mimo tego, pierwsze zadanie okazało się proste, podobnie, jak drugie.

Trzecie zadanie podobało mi się najbardziej, wymagało bowiem chyba rozpoznania ożywioności wśród rzeczowników, a także wpływu tej cechy na odmianę czasownika (będącego w istocie imiesłowem odmieniającym się na podobnej zasadzie, co przymiotnik).

Czwarte zadanie zaś było najtrudniejsze. Ważną wskazówką dla mnie była informacja, że znaki kodu w dużej mierze odpowiadają literom alfabetu. Przełom w rozwiązywaniu zadania nastąpił, kiedy wykryłem słowa "W Utopii" oraz "nie wolno". Potem już poszło jak z płatka.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 paź 2015, o 15:31 
Użytkownik

Posty: 23
Lokalizacja: Polska
Da ktos swoje odpowiedzi do 3?
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 paź 2015, o 16:32 
Użytkownik

Posty: 8
Lokalizacja: Bolesławiec
Moje rozwiązanie zad. 3:

Ti velcí psi byli vysocí;
Syn a malé židle tam staly;
Byly tam ta velká zvířata;
Vysoké sedadlo a malý pes stali.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 paź 2015, o 16:42 
Użytkownik

Posty: 92
Lokalizacja: Garwolin
Pierwsze to banał, drugie też nietrudne, co do trzeciego mam pewne wątpliwości, a czwartego praktycznie nie ruszyłem. Zostało mi na rozwiązanie go 37 minut, ale jedyne wyrazy, które odszyfrowałem w całości to "W utopii" i "oddawać". Jednakże później wraz z kolegą rozwiązaliśmy to zadanie w całości. Tu mam pytanie do uczestników pozostałych edycji - jakie były progi i czy te zadania aby nie są łatwiejsze od zeszłorocznych (podwyższyłoby to próg)? No poza czwartym rzecz jasna.
Twarog, mój kolega napisał velci psi, a ja napisałem velke psy (oczywiście z długimi samogłoskami tam gdzie trzeba) i według tłumacza google mam dobrze. Tylko czy aby ten tłumacz się nie myli? :P
PS. Okej, wyszukałem jeszcze obie frazy w google i wychodzi na to, że masz dobrze, a ja się machnąłem.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 paź 2015, o 17:11 
Użytkownik

Posty: 23
Lokalizacja: Polska
Moje odpowiedzi
1a. Gdzie książki
W torbie
Gdzie pudelka
Na stołach
Gdzie torba
Pod krzesłem
Gdzie gumka
W pudełku ( b w sposób analogiczny)
2. Ngaoa, Tere, Ripeca, Tioe, Metua, Nga, Tiare, Mere, Nae, Ropati
b. tua'in; tunganu; papa ( tak w skrócie)
c. Mere
3. Tu nie wiem na pewno
a. byla vysoka
b. male zidle tam stali
c. byly tam ta velka zvirata
d. vysoky sadadlo a maly pes stali
( ze znaczkami specjalnymi)
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 8 paź 2015, o 18:55 
Użytkownik

Posty: 2
Lokalizacja: Szn
Cześć wszystkim!
Specjalnie założyłam konto, aby móc podzielić się swoimi wrażeniami odnośnie tej olimpiady.
Jakiś czas temu nauczycielka rzuciła hasło, więc postanowiłam sprawdzić, co to takiego. Wydrukowałam sobie test z eliminacji z zeszłego roku, poszło mi nie najlepiej, ale bardzo "się zajarałam" tego typu zadaniami i muszę powiedzieć, że niezależnie od wyniku jestem z siebie mega dumna, że rozwiązałam praktycznie wszystkie zadania (czy poprawnie to zobaczymy). Zastanawia mnie, co jest głównym czynnikiem, że dla kogoś te zadania są bardzo łatwe, a dla innego wręcz nie do zrobienia? Po prostu zdolności językowe? :D
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 paź 2015, o 19:39 
Użytkownik

Posty: 92
Lokalizacja: Garwolin
jestempola napisał(a):
ale bardzo "się zajarałam" tego typu zadaniami

U mnie to samo :D Odpowiadając na pytanie - wg mnie może nie tyle zdolności językowe, co umiejętność analitycznego myślenia, takiego jak w matematyce.
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 8 paź 2015, o 19:45 
Użytkownik

Posty: 2
Lokalizacja: Szn
Filipos38 napisał(a):
wg mnie może nie tyle zdolności językowe, co umiejętność analitycznego myślenia, takiego jak w matematyce.

U mnie z matematyką bywa różnie, zależy od materiału, czasami się lubimy, czasami nienawidzimy, jednak zbyt pewnie się w niej nie czuję, dlatego zdziwiło mnie to, że dałam radę zrobić te testy "na brudno" w domu, a następnie dzisiaj w szkole :mrgreen:
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 9 paź 2015, o 16:15 
Użytkownik

Posty: 92
Lokalizacja: Garwolin
jestempola napisał(a):
Filipos38 napisał(a):
wg mnie może nie tyle zdolności językowe, co umiejętność analitycznego myślenia, takiego jak w matematyce.

U mnie z matematyką bywa różnie, zależy od materiału, czasami się lubimy, czasami nienawidzimy, jednak zbyt pewnie się w niej nie czuję, dlatego zdziwiło mnie to, że dałam radę zrobić te testy "na brudno" w domu, a następnie dzisiaj w szkole :mrgreen:

To brawo :D szkoda że wyniki chyba dopiero jakoś w grudniu.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 11 paź 2015, o 09:12 
Użytkownik

Posty: 8
Lokalizacja: Bolesławiec
Oto zadania z tegorocznego konkursu:

XIV MIĘDZYNARODOWA OLIMPIADA LINGWISTYCZNA – eliminacje szkolne.

Przypuszczam, że będę miał 70 na 80 pktów (87,5%). Nie zrobiłem dwóch ostatnich podpunktów poprawnie.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 11 paź 2015, o 09:28 
Użytkownik

Posty: 23
Lokalizacja: Polska
Twarog, daj odpowiedzi swoje do 1-3.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 11 paź 2015, o 10:43 
Użytkownik

Posty: 8
Lokalizacja: Bolesławiec
1.A:
Ko fē e tau tohi? - (b) Gdzie są książki?
I loto he kato. - (j) W torbie.
Ko fē e tau puha? - (a) Gdzie są pudełka?
I luga he tau laulau. - (f) Na stołach.
Ko fē e kato? - (e) Gdzie jest torba?
I lalo he nofoa. - (h) Pod krzesłem.
Ko fē e lopa? - (d) Gdzie jest gumka?
I loto he puha. - (i) W pudełku.

1.B:
Pod stołem. - I lalo he laulau.
Gdzie są krzesła? - Ko fē e tau nofoa?
Na pudełkach. - I luga he tau puha.

2.A:
A - Ngaoa;
B - Tere;
C - Ripeka;
D - Tione;
E - Metua;
F - Nga;
G - Tiāre;
H - Mere;
I - Ropati.

2.B:
Metua - Ko Metua tōku tua'ine.
Mavi - Ko Mavi tōku tuakana.
Ngaoa - Ko Ngaoa tōku pāpā.

2.C:
Mere.

3 podałem wcześniej.
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 12 paź 2015, o 19:48 
Użytkownik

Posty: 3
Lokalizacja: Wrocław
Hej,
tez specjalnie założyłam tu konto aby pogadać o tegorocznej (mojej
pierwszej) olimpiadzie lingwistyki.
Moim zdaniem było łatwo, napisałam całość w jakieś 60-70 minut i wyszłam bo mi się nudziło.
Patrząc do odpowiedzi przewiduje 71 albo 72 punkty (zalezy czy nie
przepisalam jednej kreseczki w 3 zadaniu sobie), czyli 88,75% albo i 90% :)
1 i 2 mam bezbłędnie, troszkę gorzej w 3 (2 albo 3 punkty mniej) i w 4 6
punktów odpadło, w b i c.
Chyba nieźle i tak :P

A co do:
Filipos38 napisał(a):
jestempola napisał(a):
ale bardzo
"się zajarałam" tego typu zadaniami

U mnie to samo :D Odpowiadając na pytanie - wg mnie może nie tyle
zdolności językowe, co umiejętność analitycznego myślenia, takiego
jak w matematyce.


Muszę się nie zgodzić. Zadania tego typu używane są w testach
zdolności językowych (np takich które pisze się przy rekrutacji do klas
dwujęzycznych czy przy ubieganiu się o IPN czy ITN z jakiegoś języka -
wiem z doświadczenia :) ). Co nie zmienia faktu że dużym elementem
zdolności językowych jest oprócz łatwości zapamiętywania słownictwa
właśnie logiczne myślenie umożliwiające zauwazanie zasad
gramatycznych rządzących językiem.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 15 paź 2015, o 15:05 
Użytkownik

Posty: 92
Lokalizacja: Garwolin
turtilla napisał(a):
Co nie zmienia faktu że dużym elementem
zdolności językowych jest (...) właśnie logiczne myślenie umożliwiające zauwazanie zasad
gramatycznych rządzących językiem.

Czyli myślenie analityczne ;)
Góra
Kobieta Offline
PostNapisane: 15 paź 2015, o 15:46 
Użytkownik

Posty: 3
Lokalizacja: Wrocław
Filipos38 napisał(a):
turtilla napisał(a):
Co nie zmienia faktu że dużym elementem
zdolności językowych jest (...) właśnie logiczne myślenie umożliwiające zauwazanie zasad
gramatycznych rządzących językiem.

Czyli myślenie analityczne ;)


Temu w żadnym momencie nie przeczę, podkreślam jednak że wbrew temu co było powiedziane wcześniej jest to element zdolności językowych :P więc i owszem, powodzenie w olimpiadzie zależy od umiejętności analitycznego myślenia, co w pewnym stopniu jest równoznaczne ze zdolnościami językowymi (a napisałeś:
Filipos38 napisał(a):
wg mnie może nie tyle
zdolności językowe, co umiejętność analitycznego myślenia, takiego
jak w matematyce.
:)
Góra
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


 Zobacz podobne tematy
 Tytuł tematu   Autor   Odpowiedzi 
 Olimpiada matematyczna "Szalone Liczby"  annabudz  0
 [Konkurs] XI Olimpiada Informatyczna Gimnazjalisów - II etap  Hayran  0
 X Olimpiada Ligwistyki Matematycznej  Shusheiri  22
 Olimpiada Lingwistyczna 2012/2013  Barcym  11
 Konkurs Pangea 2015 zadania - zadanie 2  poldek60  0
 
Atom [Regulamin Forum] [Instrukcja LaTeX-a] [Poradnik] [F.A.Q.] [Reklama] [Kontakt]
Copyright (C) Karpatka.pl