szukanie zaawansowane
 [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 5 gru 2016, o 17:31 
Użytkownik

Posty: 4
Lokalizacja: podkarpacie
Witam! Czy moglibyście mnie oświecić (niestety, Bozia nie obdarzyła mnie za bardzo inteligencją :) ) te zadania. Ale tak naprawdę krok po kroku:

\frac{5}{21} + \frac{4}{9} = \\
 \frac{5}{3 \cdot 7} + \frac{4}{3 \cdot 3} = \\
 \frac{5 \cdot 3+4 \cdot 7}{3 \cdot 3 \cdot 7}=

Chodzi mi o trzeci rząd.
\frac{23}{36} - \frac{1}{24} = \\
 \frac{23}{2 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 3} - \frac{1}{3 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2} =\\
 \frac{23 \cdot 2-1 \cdot 3}{2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 3}=

tu tak samo trzeci rząd. co się dzieje z tymi liczbami. początek zadania (rozkładanie liczby na czynniki pierwsze) i koniec zadania rozumiem.

Będę wdzięczny za odpowiedzi i serdecznie za nie dziękuję. pozdrawiam

-- 5 gru 2016, o 17:36 --

Wyczytacie się z tego? na następny poczytam jak sie używa tego latexa. sorry
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 5 gru 2016, o 17:55 
Użytkownik

Posty: 498
Pierwsze:
\frac{5}{21}+ \frac{4}{9}=  \frac{15}{63} + \frac{28}{63}

Drugie:
\frac{23}{36} - \frac{1}{24} = \frac{46}{72} - \frac{3}{72}


A ogólnie w tych twoich zapisach to szukamy NWW
A gdy zapisujemy liczby rozłożone na czynniki to łatwiej przychodzi się domyślić(no to w sumie jak dla kogo :) ).
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 6 gru 2016, o 11:04 
Użytkownik

Posty: 4
Lokalizacja: podkarpacie
Witam! Dzięki serdeczne. Z nieba spadliście mi :).
Tylko, czy mógłbyś mi powiedzieć, jak to zrobić w miarę prosto i szybko?
Bo ja ten przykład zrobiłem w taki sposób: 21  \cdot  9 = 189 i jest wspólny mianownik, ale widzę że można było dużo mniejszą liczbę wpisać.
Ja muszę sobie rozpisywać te liczby, żeby zrobić to, co ty:
9, 18, 27, 36, 45, 54, 63.\\
21, 42, 63.
... a podejrzewam, że nie tędy droga.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 6 gru 2016, o 15:34 
Użytkownik

Posty: 498
Podobno Euklides mawiał, że w matematyce nie ma drogi specjalnie dla królów...
I coś w tym jest. :)

Ja też w myślach sobie mnożyłem dziewiątkę.Aż do 63 i skapłem się, że 63=21 \cdot 3

W tym drugim tak samo 24,48,72 i szybka myśl, że przecież 72=36 \cdot 2

Jedyna porada to po prostu przerobić odpowiednio dużo przykładów i takie rzeczy będą się rzucały w oczy. :D

Przeczuwam, że jesteś gdzieś w podstawówce, więc warto sobie wyrobić taką umiejętność "zauważania".
Bo jak to bywa w podstawówkach i gimnazjach to pewnie nie możesz używać kalkulatorów.A czasem można niepotrzebnie zakopać się w mnożeniu pisemnym.
Góra
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 


 Zobacz podobne tematy
 Tytuł tematu   Autor   Odpowiedzi 
 Porównywanie ułamków zwykłych.  kramers10  1
 mnożenie ułamków  niunia2904  1
 Sprowadzanie liczby do ułamka nieskracalnego  matibialy2  1
 Dodawanie i odejmowanie pierwiastków. - zadanie 2  kulee  2
 Dodawanie liczb  Rafael_Barca  2
 
Atom [Regulamin Forum] [Instrukcja LaTeX-a] [Poradnik] [F.A.Q.] [Reklama] [Kontakt]
Copyright (C) Karpatka.pl