szukanie zaawansowane
 [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 12:21 
Użytkownik

Posty: 7
Lokalizacja: Lublin
Witam
Muszę obliczyć współczynnik lepkości cieczy z tego wzoru :
\eta = \frac{2}{9} \cdot \frac{r ^{2} \cdot g \cdot t _{sr} \cdot \left(\varrho _{s} - \varrho _{g}\right)}{l }

Dane do zadania są :
d = 4,366mm czyli r = 2,183mm = 0,002183m
t = 13,794s
g = 9,81\frac{m}{s^{2}}
l = 67,8cm = 0,678m
\varrho _{s}= 7,65 \cdot  10^{3}\frac{kg}{m^{3}} - gęstość stali
\varrho _{g}= 1,26 \cdot  10^{3}\frac{kg}{m^{3}} - gęstość gliceryny

Liczyłem już to parę razy i za każdym razem wychodzi mi coś innego, szukałem na internecie ile powinno wyjść i znalazłem że dla 20 stopni powinno wyjść \eta = 1,490 \cdot  10^{-3}\frac{kg}{m\cdot{s}}, w pomieszczeniu gdzie robiliśmy ćwiczenie było niecałe 22 stopnie, ale i tak wynik chyba powinien wyjść podobny do tego? Mógłby ktoś mi powiedzieć co robię źle?
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 14:08 
Użytkownik

Posty: 364
Lokalizacja: Polska
Współczynnik wg. Twoich danych wynosi ok. 1,35 Pas. Być może błąd tkwi w podstawionej gęstości gliceryny, przecież nie był to chyba 100% roztwór ? sprawdź tutaj:
https://www.fizyka.umk.pl/~lab2/tables/viscosit.html
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 14:27 
Użytkownik

Posty: 7
Lokalizacja: Lublin
Ale taką gęstość mam podaną w instrukcji, więc chyba to nie o to chodzi. Może w danych jest coś źle? To wyglądało tak, że trzeba było zmierzyć średnice stalowej kulki i średnio wychodziło tak jak napisałem, potem się wpuszczało to do gliceryny i wychodziło ok. 14s na tych 67,8 cm.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 15:21 
Moderator

Posty: 4299
Lokalizacja: Kraków PL
Ma wyjść tyle ile podała Korki_fizyka.
Wikipedia podaje dla t=25\ ^\circ \rm C\quad\eta=934\text{ mPa\;s} .
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 15:59 
Użytkownik

Posty: 7
Lokalizacja: Lublin
Teraz już nie wiem co może być nie tak w tych obliczeniach. Wydaje mi się że wszystko było dobrze pomierzone. Może długość albo promień musi być inna?
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 16:13 
Użytkownik

Posty: 5841
Lokalizacja: Staszów
Cosik ta stal jest taka lekka jak "gazobetony". Niby beton a gaz w środku :)
A może źle odczytaliście Koledzy gęstość stali? Między 6 a 8 nie jest taka wielka różnica w rysunku. Jeżeli przyjąć dokładniejszą wartość grawitacji to wynik będzie bardzo bliski oczekiwanemu.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 16:25 
Użytkownik

Posty: 7
Lokalizacja: Lublin
Źle gęstości stali raczej nie odczytaliśmy, bo mam ta instrukcje na komputerze i jest dobrze. Jednostki chyba też dobrze pozamieniałem na sekundy i metry? Nawet jakbym wziął dokładniejszą wartość to i tak raczej wyjdzie nie tak jak trzeba.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 16:42 
Użytkownik

Posty: 5841
Lokalizacja: Staszów
A nie warto popróbować?
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 16:57 
Moderator

Posty: 4299
Lokalizacja: Kraków PL
Wartość \eta=1,490\cdot10^{-3}\text{ mPa\;s}, która „plącze się” w wielu miejscach w Internecie jest ewidentnie błędna (za mała o trzy rzędy}.
Wartość gęstości stali jest „z grubsza” poprawna. Czyste żelazo ma gęstość 7874\text{ kg/m}^3 .
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 17:23 
Użytkownik

Posty: 7
Lokalizacja: Lublin
Współczynnik g też mam podany w instrukcji 9.81, także bez dokładniejszych przybliżeń powinno wyjść dobrze. Ten współczynnik musi wyjść przybliżony do wartości tablicowej. Znalazłem takie coś http://www.engineeringtoolbox.com/absol ... _1259.html . Tutaj jest napisane dla gliceryny 0.950 Pas, natomiast mi wychodziło tak jak powyżej ktoś napisał ok. 1.35 Pas. Muszę oszacować niepewność itd., żeby wyszło plus/minus w tym przedziale co tablice podają. Czy ten wynik 1.35 Pas jest realny, czy jest to raczej źle?
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 17:37 
Moderator

Posty: 4299
Lokalizacja: Kraków PL
Jest realny. Nie wiadomo jaką miałeś glicerynę; możliwe że jakąś kosmetyczną, a ta może zawierać tzw. zagęstniki, lub techniczną (ta też może coś zawierać). Aby być pewnym, czego lepkość wyznaczamy, trzeba kupić glicerynę w aptece, a najlepiej „czystą, do analiz” w sklepie z chemicznymi odczynnikami laboratoryjnymi.
Po za tym, nie wiemy jak wyglądał Twój wiskozymetr. Z tych oferowanych jako przyrządy pomiarowe elektronicznie (dokładność) mierzy się czas przelotu kulki w środkowym (zakłócenia brzegowe) odcinku rurki.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 17:50 
Użytkownik

Posty: 7
Lokalizacja: Lublin
Na to jaką miałem glicerynę nie mam już wpływu, taką gęstość miałem podaną w instrukcji, więc taka powinna być. Co do wiskozymetru, tak jak piszesz, czas był mierzony w środowej jego części. Jeszcze mam takie pytanie 1.35 Pas = 1.35 kg/ms, to będzie tak samo czy coś się tu zmieni?
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 mar 2017, o 18:20 
Moderator

Posty: 4299
Lokalizacja: Kraków PL
    \rm Pa=\frac{N}{m^2}} \\
N=kg\cdot\frac{m}{s^2}
Góra
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 


 Zobacz podobne tematy
 Tytuł tematu   Autor   Odpowiedzi 
 kształt powierzchni cieczy w obracajacym sie naczyniu  sophie1988  0
 Wyznaczanie średniej prędkości przepływu cieczy w rurze  warkakw  2
 Dynamika cieczy doskonałej.  niagari  0
 napięcie powierzchniowe cieczy  elsa  0
 Wyznaczenie współczynnika lepkości powietrza  Neveronus  2
 
Atom [Regulamin Forum] [Instrukcja LaTeX-a] [Poradnik] [F.A.Q.] [Reklama] [Kontakt]
Copyright (C) Karpatka.pl