szukanie zaawansowane
 [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 6 mar 2018, o 08:16 
Użytkownik

Posty: 4
Lokalizacja: Poznań
Cześć!

Potrzebuję pomocy z wytłumaczeniem jednego z zadań ze studiów. Zdaję sobie sprawę, że jest ono proste, jednak nie załapałem koncepcji oprócz tego, że są to działania w modulo.

Mam takie zadanie - "wykonaj działania":
- \frac{1}{4} + 2 w ciele \ZZ_{5}

W jaki sposób rozkłada się to na coś takiego?
- \frac{1}{4} + 2 = -4 + 2 = 1 + 2 = 3

Byłbym bardzo wdzięczny za każdą pomoc, bo nie udało mi się nigdzie w internecie znaleźć tego typu zadań (może nie umiem jeszcze takich rzeczy szukać...)
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 6 mar 2018, o 10:59 
Administrator

Posty: 23332
Lokalizacja: Wrocław
\frac14 to element odwrotny do 4, czyli taki, którego iloczyn z 4 daje 1. Ponieważ 4\cdot_5 4=1, więc \frac14=4.

Dalej, -4 to element przeciwny do 4, czyli taki, którego suma z 4 daje 0. Ponieważ 1+_5 4=0, więc -4=1.

JK
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 6 mar 2018, o 11:51 
Użytkownik

Posty: 4
Lokalizacja: Poznań
Serdecznie dziękuję za pomoc!
Czy w takim wypadku mogę rozumieć, że tak wygląda schemat wykonywania działań *jeśli* w zbiorze \ZZ_{} pojawią się liczby niecałkowite, a w przypadku liczb całkowitych są to normalne działania modulo?
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 6 mar 2018, o 12:59 
Użytkownik

Posty: 15652
Lokalizacja: Bydgoszcz
Formalnie zapis -\frac14 nie ma sensu, bo elementami tego ciała są 0,1,2,3,4.

To wyrażenie może zostać ZINTERPRETOWANE tak, jak to zrobił JK.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 6 mar 2018, o 13:12 
Użytkownik

Posty: 4
Lokalizacja: Poznań
Przytoczyłem dokładną treść jednego ze swoich zadań i nie mam wpływu na to, czy jego treść ma sens czy też nie. Zaznaczam, że dopiero rozpoczynam swoją przygodę z algebrą, a na zajęciach na uczelni nikt nie wprowadził niezbędnej teorii tylko od razu zadania. Miałem nadzieję, że na forum odnajdę jakiekolwiek wskazówki gdzie nadrobić braki teoretyczne, bo jak na razie nie mam pojęcia co się tutaj dzieje. Zapewniam, że nie marnowałbym Państwa czasu, gdyby wystarczyło, abym POMYŚLAŁ.
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 6 mar 2018, o 13:32 
Administrator

Posty: 23332
Lokalizacja: Wrocław
shirozuki napisał(a):
Miałem nadzieję, że na forum odnajdę jakiekolwiek wskazówki gdzie nadrobić braki teoretyczne, bo jak na razie nie mam pojęcia co się tutaj dzieje.

Odnajdziesz, choć nie od rzeczy byłoby skorzystanie z przyzwoitego podręcznika. Czy na wykładzie nie podano jakąś literaturę?

JK
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 6 mar 2018, o 13:38 
Użytkownik

Posty: 4
Lokalizacja: Poznań
Z jakiegoś powodu uczelnia rozplanowała zajęcia w taki sposób, że wykłady odbędą się po drugich ćwiczeniach i zarazem po pierwszym sprawdzeniu wiedzy w postaci wejściówki, czego naprawdę nie chciałbym zawalić. Sylabus oczywiście uwzględnia literaturę, jednak ciężko wybrać coś nie mając pojęcia o temacie. Być może byłby Pan uprzejmy polecić coś od siebie, tak kompletnie od podstaw?
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 6 mar 2018, o 13:41 
Administrator

Posty: 23332
Lokalizacja: Wrocław
shirozuki napisał(a):
Z jakiegoś powodu uczelnia rozplanowała zajęcia w taki sposób, że wykłady odbędą się po drugich ćwiczeniach

To istotnie głupawo.

shirozuki napisał(a):
Sylabus oczywiście uwzględnia literaturę, jednak ciężko wybrać coś nie mając pojęcia o temacie.

Masz jakiś link do sylabusa?

JK
Góra
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 


 Zobacz podobne tematy
 Tytuł tematu   Autor   Odpowiedzi 
 Ile elementów odwrotnych ma 900 w pierścieniu.  cargt3  1
 Wyznaczyć elementy oraz tabelę działania binarnego grupy ilo  Aragenix  0
 Nierozkladalność w pierścieniu  insanis  1
 Element pierwszy i odwracalny w pierścieniu  klaudiak  3
 W ciele Q..  Hail Mary  5
 
Atom [Regulamin Forum] [Instrukcja LaTeX-a] [Poradnik] [F.A.Q.] [Reklama] [Kontakt]
Copyright (C) Karpatka.pl