szukanie zaawansowane
 [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 7 sie 2018, o 09:40 
Użytkownik

Posty: 1
Lokalizacja: Gliwice
Dzień dobry,
stoję przed problemem doboru silnika do maszyny zwijającej taśmę. Staram się wyliczyć orientacyjny moment potrzebny do obrotu wału na który nawijana jest taśma. Na podstawie maksymalnej wagi oraz średnicy nawiniętej rolki wyliczyłem moment bezwładności. Natomiast na podstawie założonej prędkości obrotowej dostałem prędkość kątową. I w tym miejscu pojawia się problem, bo żeby policzyć przyspieszenie kątowe potrzebne do policzenia momentu muszę podać czas rozruchu.

M=I \cdot \epsilon


\epsilon = \frac{\omega}{t}

Nie mam pojęcia w jaki sposób określić ten czas. Od razu zaznaczę, że pomijam na razie opory toczenia. Chodzi mi wyłącznie o problem tego czasu. Z tego wzoru wynika, że im dłuższy czas rozruchu tym mniejszy potrzebny moment, ale przecież ten czas jest zależny od parametrów silnika oraz (jak podpowiada mi intuicja) od momentu, który staram się wyliczyć.

Proszę o wyrozumiałość, bo nie zajmuję się na co dzień tematyką silników i stawiam dopiero pierwsze kroki.

Pozdrawiam, Adam
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 7 sie 2018, o 15:03 
Użytkownik

Posty: 5993
Lokalizacja: Staszów
Moment na wale silnika w konkretnej chwili czasu jest sumą dwu momentów:
M_1 = I_o  \cdot \varepsilon  \ i \  M_2= F \cdot r......*
Pierwszy to przyspieszający prędkość kątową mas wirujących, równy zeru od chwili osiągnięcia przez silnik prędkości ustalolonej (znamionowej), drugi to moment siły przyłożonej do ramienia korby o promieniu r.

Każdy silnik w zależności od budowy charakteryzuje się wartościami swoich parametrów dynamicznych, w tym i momentem rozruchowym podawanym w katalogach.
Jeżeli założyć liniową zależność spadku momentu od wzrostu obrotów od zera do znamionowych (co jest pewnie bluźnierstwem w oczach elektryków) to:

\varepsilon_{obr} =  \frac{n_o}{\Delta t} ... (1)
Wzór, który Kolega napisał \left(\varepsilon=  \frac{M}{I_o}  \right) jest ważny dla ruchu obrotowego masy o osiowym momencie bezawładności I_o względm osi obrotu. Nie można go użyć dla momentu siły (np. od oporów ruchu nawijanej taśmy).
Problem jest do rozwiązania przez przyrównanie pracy siły oporu ruchu taśmy na drodze s: s=s (r,\varepsilon,t).
Myśle że najprościej w przypadku Kolegi będzie obliczyć lub zmierzych (może kantarek wystarczy?) tę siłe niezbędną do ciągnięcia taśmy i moment bezwładności szpuli z nawiniętą taśmą w momencie rozpoczynania ruchu (nie koniecznie początkowego) po zatrzymaniu urządzeenia i zapytanie np. w Celmie co konstruktorzy radzą dobrać i jak obliczać takie wynalazki w przyszlości. Tu najważniejszym jest czas rozruchu (dla silnika odpowiadający wydzielonemu ciepłu).
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 7 sie 2018, o 16:39 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Posty: 2153
Lokalizacja: Nowy Targ
Rozruch silnika.
Moment (M)rozwijany przez silnik powinien pokonywać roboczy moment oporu (M _{u})w czasie ruchu ustalonego maszyny roboczej i jednocześnie powinien uwzgl. moment dynamiczny (M _{d}) wynikający z nadawania przyśpieszeń masom.Od stanu spoczynku\rightarrow ruch przyśpieszony\rightarrow do ruchu ustalonego o określonej stałej prędkości.
Możemy to opisać prostymi zależnościami;
M=M _{u} +M _{D}, (1)
M _{u}- zależy od wielkości obciążenia, jego rodzaju.
M _{D}=J _{zr} \cdot \epsilon
J _{zr}-zastępczy moment bezwładności wszystkich mas, zredukowany na wał silnika
\epsilon= \frac{\omega}{t}= \frac{ \pi  \cdot n}{30 \cdot t}- przyspieszenie kątowe,
n -prędkość obrotowa- ilość obr/min
Podstawiając powyższe do równiania(1) i po przekształceniach otrzymamy czas rozruchu;
t=  \frac{ \pi  \cdot n \cdot J _{zr} }{30(M-M _{u})}= \frac{0,1 \cdot n \cdot J _{zr} }{M-M _{u}}[s]

Uwaga
Zamiast określenia J _{zr} możemy wprowadzić pojęcie momentu zamachowego.

................................................................................
Sprawdzić silnik na rozruch, to sprawdzić czy rozwijany przez silnik moment maksymalny(uwzględniamy współczynnik przeciążenia) (M _{max}) jest zdolny nadać mechanizmowi docelową prędkość ruchu ustalonego w określonym czasie.
......................................................................................
Dla orientacji czasy rozruchu przyjmowane przy projektowaniu dzwignic;
- mechanizmy podnoszenia- t=1-2 s
- mechanizmy jazdy:wózki-2-8s, pomosty- 8-12s
.........................................
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 8 sie 2018, o 12:38 
Użytkownik

Posty: 5993
Lokalizacja: Staszów
Nie bez kozery zaproponowałem zapytanie u wytwórcy silników. Programy prodykcji są tak szerokie w rodzajach silników, że można dobrać "jednostkę napędową" z odpowiednbią przekładnią już w nią wbudowaną.
Czas rozruchu jest ograniczony dopuszczalnymi przyspieszeniami mechanizmów, organu roboczego, części układu ale i ich wytrzymałością nie zapominając o dokadności położenia. Ale też niekidy inagrzewaniem się silnika.
Czas rozruchu sinika mechanizmu podnoszenia dźwignicy (haka suwnicy) wynika właśnie z ostatniego wymogu. Droga haka w czasie tych dwu sekund rozruchu jest bardzo mała, bo między wałem silnika a hakiem jest dostatecznie duże przełożenie kinematyczne. Proszę zauważyć, że kosztem krótkiego czasu rozruchu jest cena za pracę silnika z niepełną mocą w pozostałym czasie roboczym. Bo moment zwany tu dynamicznym to nie tylko ruch obrotowy ale ruch z przyspieszeniem np. podnoszenia nosiwa, zmian ciężarów unoszonych (opuszczanych) lin itp. elementów "ruchomych". A wszystko to zależy od konstrukcji naszego wynalazku.

Byłoby dobrze dla dyskusji mieć schemat i szkic tej konstrukcji.
Góra
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 


 Zobacz podobne tematy
 Tytuł tematu   Autor   Odpowiedzi 
 Moc napędu  gorky18  0
 Moc silnika - zadanie 2  TSTS  3
 moc silnika - zadanie 7  zozolek40  0
 Moc silnika z uwzględnieniem tarcia  jcakov  3
 Sprawność teoretyczna silnika  chudy8884  1
 
Atom [Regulamin Forum] [Instrukcja LaTeX-a] [Poradnik] [F.A.Q.] [Reklama] [Kontakt]
Copyright (C) Karpatka.pl